Jong VLD wil debat over legalisering Cannabis

Jong VLD wil het gebruik, de handel en productie van cannabis legaliseren zodat controle mogelijk wordt en we problematisch druggebruik beter kunnen aanpakken. Een referendum zoals in Colorado en Washington kan dit debat aanzwengelen bij een grote groep mensen.

JongVLDCannabisDenkt Jong VLD dat drugsgebruikers geen problemen kennen?
Uiteraard zijn er problemen. De vraag is hoe je ze wil aanpakken. De War on Drugs heeft veel weg van het konijn-lichtbak fenomeen. Wil je dat mensen hun problemen in alle openheid kunnen aanpakken of moet dat in het illegale sfeertje?  Paul De Grauwe noemde deze war on drugs een oorlog die gedoemd is om te mislukken. Zelfs Bill Clinton en Koffi Annan stellen in een VN-studie vast dat het restrictief beleid gefaald heeft en roepen op om het taboe te doorbreken. Landen die minder restrictief zijn zoals Portugal en Nederland kennen bovendien minder gebruikers als Frankrijk en Groot-Brittannië die erg restrictief zijn.

Is Jong VLD voor het gebruik en de handel van cannabis?
Jong VLD wil dat volwassenen vrij kunnen kiezen of zij een jointje willen roken of niet. Wij zijn niet overtuigd van de heilzame werking van het verbod en de bestrijding zoals dit nu gevoerd wordt.  Wij vinden dat de overheid de verantwoordelijkheid heeft om problematisch druggebruik terug te dringen en vooral in te zetten op preventie. Dat is nu allesbehalve evident, omdat alles in de criminele sfeer verloopt. Legalisering zal bovendien kwaliteitscontrole toelaten waardoor het gebruik minder schadelijk wordt.

Waarom wil Jong VLD een referendum over dit onderwerp?

In november dit jaar pleitte Jong VLD op het partijcongres van Open Vld om het gebruik van softdrugs uit de criminele sfeer te halen.   Wij willen zonder taboes het debat op gang trekken. Daarom vragen we een referendum. Dit maakt het mogelijk om het echte maatschappelijke debat te voeren. Wanneer we de discussie aangaan, zullen veel argumenten van tegenstanders door de realiteit worden tegen gesproken. In Colorado en Washington lag een referendum aan de grondslag van een breed maatschappelijk debat en de huidige bijstelling van hun beleid.

Jong VLD ziet geen enkel voordeel in het verbod. Het gebruik neemt niet af. Enkel criminele organisaties worden beter van de handel in cannabis. Door de criminele sfeer hebben we geen zicht op de kwaliteit. De vele middelen die worden ingezet voor de bestrijding missen hun doel. Door cannabis te legaliseren ontneem je de criminele netwerken hun bestaansreden. Een onderzoek van Brice De Ruyver berekende de overheidsuitgaven enkel voor de pijler ‘veiligheid’ inzake drugsbestrijding op 208 miljoen euro in 2008; geld dat volgens Jong Vld beter aan preventie zou besteed worden.

Moet alles zomaar kunnen?
Neen. Maar alles verbieden is contraproductief. Momenteel slaat de verbodslinger te ver door. Denk bijvoorbeeld aan het pleidooi van sommige partijen om happy hours te verbieden. Jong VLD gelooft niet dat een overheid in staat is, laat staan bevoegd, om bij het wet het perfecte leven af te kondigen. Dat staat haaks op onze individuele vrijheid.

Internationaal

IMG_2267Cannabis_600

De Amerikaanse staten Colorado en Washington laten dit jaar de verkoop van marihuana toe.  In beide gevallen stemden burgers in een referendum voor de legalisering.  Ook Uruguay besliste om de productie en de verkoop van cannabis toe te laten. Het land gaat daarmee nog een stapje verder dan bijvoorbeeld Nederland of Spanje.

Andere interessante lectuur

Bill Clinton en Jimmy Carter geven toe dat “De War on Drugs faalde”

Onderzoek naar de overheidsuitgaven van cannabis door professor Brice De Ruyver

Professor Paul de Grauwe “Bestrijd misdaad, legaliseer drugs”

25 Nederlandse burgemeesters willen legale wietteelt

Het medicinale gebruik van Cannabis

15 gedachten over “Jong VLD wil debat over legalisering Cannabis

  1. Beste heer Schelfhout,

    De verkiezingen komen er aan. Dan komt des politici profileringsdrang er weer aan in de hoop dat het juiste bolletje gekleurd wordt door de te overtuigen burger. Heel vaak zie je dan controversiële ideeën die niet door de “silent majority” gesteund worden gelanceerd worden door de jongerenverenigingen van de partij (zoals bv. destijds de Vlaamse onafhankelijkheid door de VUJO) in de hoop dat ze door de “doelgroep” opgepikt worden en de “grotemensen” afdeling dient om eventuele negatieve reacties af te blokken (“het is niet van ons, het is van die bloody youngsters”). Dit soort voorstellen geeft me dezelfde smaak in de mond: er is een grote minderheid die cannabis wil legaliseren, die worden gepaaid door dit voorstel en voor degenen die tegen zijn zal de Open VLD wel zeggen dat ze tegen zijn. Iedereen content, alvast tot de dag achter de verkiezingen als blijkt dat er niets van in huis komt.

    En dat er niets van in huis zal komen, is overduidelijk. Meneer Schelfhout, het verbaast me te zien dat u niet weet dat een referendum over cannabis onmogelijk is in België, artikel 33 van de Grondwet, weet u wel? Enkel over de aanleg van de parking van het stationsplein kunnen de mensen stemmen, op gemeentelijk niveau dus, met een niet bindend referendum dat tegen een serieus quorum aankijkt. Ik dacht dat u dit wist? Indien zo, waarom komt u dan vertellen dat u een referendum zal organiseren? U weet dat dit niet kan… Of is dat een (excusez-moi) “tsjeefse” truk die onverhoopt door de VLD wordt overgenomen?

    Kortom, ik geloof eigenlijk niet veel van dit verhaal…

  2. Beste heer ‘Sterk water’. Fijn dat je anoniem reageert…:-) Het doet me denken aan de vele reacties onderaan digitale krantenartikels… die mensen hebben alvast een niet al te goede reputatie…

    Ik probeer op je vragen/bemerkingen te antwoorden.

    Ter duiding:
    Jong VLD is een jongerenvereniging, geen politieke partij. Wij hebben veel gelijke standpunten met Open VLD maar verschillen ook op een aantal zaken. Dit standpunt inzake cannabis hebben we al jaar en dag. Enkel heb ik mijn nek er nu voor uitgestoken. Er is helemaal geen sprake van electorale strategie zoals je deze omschrijft.
    Ik begrijp mensen die zeggen ‘het komt er nooit van’. Maar de geesten moeten rijpen, en dat kan enkel als mensen hun nek durven uitsteken. Liefst met zoveel mogelijk tegelijkertijd. Maar beste stuurlui staan aan wal (vaak anoniem zelfs).
    Als verkiezingen eraan komen verwijten sommigen ons ‘verkiezingsbeloftes’. Als de verkiezingen voorbij zijn ‘houden we geen rekening met de kiesuitslag’. En als we naar aanleiding van verkiezingen wat rommelen in de marge met ideeën dan verwijten sommigen ‘dat ze niet weten waarvoor politici staan’ en dat ‘ze niet bezig zijn met wat de mensen echt aanbeland.’

    Inderdaad, een nationaal referendum is op dit moment niet mogelijk, gezien de grondwet.
    De Raad van State oordeelde eerder (ik geloof in jaren 80 al) dat zelfs niet-bindende referenda een probleem zouden vormen(interpretatie natuurlijk). Lokale en provinciale kunnen wel.
    Jong VLD is voorstander van referenda als directe vorm van democratie. Voor ons is het van groot belang dat er open en ruim debat komt over de legalisering van cannabis.

    Wij zullen voor beide standpunten en overtuiging blijven uitkomen en inspanningen doen om hierbij zowel publieke opinie als praktiserende politici (parlementsleden, ministers) te overtuigen van onze standpunten.

    Fijn weekend!

  3. Beste heer,

    De aanval is de beste verdediging zal u gedacht hebben. Ik ben beleefd geweest, zonder schelden, ik dacht dat dit veel belangrijker is dan mijn identiteit die ik aangezien cannabis nog altijd strafbaar is graag voor mezelf wil houden, ik dacht dat u dat wel begrepen had. Maar op de man schieten is natuurlijk makkelijker dan ad rem te antwoorden.

    Gelukkig heeft u beide gedaan, dus we zullen even dat spelletje op de man negeren. Vindt u het ook niet een klein beetje bedrieglijk om een referendum voor te stellen goed wetende dat dit niet kan, ook al bent u zelf voorstander van referenda en (waarschijnlijker) plebiscieten?

    Ik weet alleszins dat Agalev/Groen inderdaad sinds jaar en dag voorstander is van legalisatie, maar daar is bitter weinig mee gebeurd in de laatste legislatuur. Van VLD of VLD jongeren weet ik niet of ze dat al “jaar en dag” belijden, het is de eerste keer dat ik er, 5 maanden voor de verkiezingen, van hoor. Ik vraag me dan ook af of zij iets meer ermee gedaan hebben dan Groen. U zou me kunnen overtuigen met oude teksten of -veel beter natuurlijk dan beloven- actief politiek werk zoals wetsvoorstellen.

    Of u kan deze berichtjes weg doen en die vervelende schrijvelaar-aan-wal meteen het zwijgen opleggen. Of me meteen negeren. Wat u ook doet, ik zal er mijn definitieve mening mee bepalen…

    • ‘Sterk water’.
      Ik denk niet dat je kan beweren dat je niet als eerst de aanval inzette… Ik citeer ‘De verkiezingen komen er aan. Dan komt des politici profileringsdrang er weer aan in de hoop dat het juiste bolletje gekleurd wordt door de te overtuigen burger.” Over een constructieve aanvang van vragen stellen/interesse/discussie gesproken…

      Wie goed leest, leest ook dat ik jouw vragen wel degelijk beantwoordt en de bal dus mee had ;-))

      In reply op je vraag:
      Een onafhankelijke bron die persberichten registreert…
      http://www.politicsinfo.be/jong-vld-positief-voorstel-elio-di-rupo-bezit-5-gram-cannabis-niet-langer-strafbaar-t33082.html
      (bijna 8 jaar geleden). (ervoor was de internetactiviteit van onze vereniging lager…)

      “Of u kan deze berichtjes weg doen en die vervelende schrijvelaar-aan-wal meteen het zwijgen opleggen. Of me meteen negeren. Wat u ook doet, ik zal er mijn definitieve mening mee bepalen…” => Wat een jammerlijke veronderstelling. Ik ga ervan uit dat je me niet kent :p. wantrouwen is niet bepaald constructief…

    • Dank voor reactie.
      Is soms zo, maar kan je niet veralgemenen denk ik. Maar het is vooral een reden te meer om cannabis uit het illegaal milieu te halen, zodat kwaliteitscontrole mogelijk is. (Dat wordt in veel toekomstig debat een sterk argument (gezondheidswerkers, etc.) Nu kan quasi iedereen aan de softdrugs geraken (ook in landen waar een zeer streng beleid gevoerd wordt). Cfr. Toxicoloog Tytgat (KULeuven) http://www.ugent.be/nl/actueel/persberichten/cannabis-beleid-decorte-degrauwe-tytgat.htm

    • Beste Louis, indien jezelf nooit een verslaving hebt ondergaan of ervaren, Ben je niet bekwaam je te vertoeven in dergelijke problematieken. Ikzelf heb geleerd dat je niet aan een drug of soort alcohol mag komen voor een reden, of beter gezegd een reden die door een persoon voorkomt, bv een dominante vader die macht wil hebben over een kind. Want die persoon die je tenorechte toeren heeft gelapt waardoor je verdriet te hoog werd, Geef je op die manier de volledige controle over je gebruik . Hiermee bedoel ik, wanneer deze persoon blijft kut en rot doen tegen jou , hij of zij exclusief bepaald hoelang je zal gebruiken of hoeveel slaagkans je zal verdienen of krijgen. Narcistische ouders hun kinderen en ook meestal de enige kinderen die naar gebruik grijpen zijn hier voor 85 procent het slachtoffer van , en leid bij sommige van die minderjarigen zelfs tot een zelfmoord. Veelal heeft de directe vriendenkring of omgeving hier niets van in de gaten en word de gebruiker dan ook afgeschilderd als degene die maar niet wil deugen en het crapuul is. Je zoon, die dit door enkel en alleen jou karakter en belang voor eigen wil en plezier ondervond Mhr Simon Posman.

  4. Beste heer Schelfhout,

    Ik dank u voor de dialoog én het persbericht. Het betreft hier een voorstel van Di Rupo van de PS, niet van de VLD Jongeren (voorstel, geen wetsvoorstel of ministeriële richtlijn). Die applaudiseren gewoon en ik vraag me dan af wat u bedoelt met uw nek uitsteken en “stuurlui aan wal”. 😉

    Echt overtuigend kan je dit bericht niet vinden en dan lijkt het mij ook gepast van pre-electorale koorts te spreken. Fientje Moerman o.a. schijnt niet te begrijpen dat de meeste mensen dit soort spelletjes door hebben en dat dit bijzonder weinig respect voor politici oplevert. Je oogst wat je zaait. En in mijn geval is dat iets anders dan de politici 😉

    Oh en voor Louis Postman: een klein beetje je inwerken in de materie zou geen kwaad kunnen. Alcohol is schadelijker dan cannabis, maakt dat alcohol ook schadelijker dan heroïne? Denk daar maar eens aan als je pintjes zit te drinken.

    • Geachte ,
      Ik ben ervaringsdeskundige , in de vriendenkring van mijn 3 zonen , geboren in 1975,1977 en 1979 , geschat op 50 mensen , liggen er 5 op het kerkhof ten gevolge van druggebruik , 3 hebben zelfmoord gepleegd , 1 is met zijn brommer frontaal op een camion gereden en een heeft een trombose in zijn hoofd gekregen door vuiligheid in te spuiten . 1 zat achteraan op de brommer en zijn rug is gebroken , levenslang in een rolstoel. Twee hebben 10 jaar nadat ze gestopt zijn nog steeds spyches

      • Artiesten en Bekende bands zingen over niets anders in hun teksten.
        B.V. dit nummer P.S. let op de tekst “Skumic” : Kin op!

      • Aan mijn 14 jaar pakte ik mijn basgitaar en rugzak en vertrok ik het huis uit, na een arrogante ruzie met mijn vader.
        Toen is het allemaal begonnen.
        En idd mijn vrienden liggen op het kerkhof.
        En mijn vader is blijven verder “kakken en bonken op mijn kinne” tot op heden.
        Ondertussen zijn alle problematieken opgelost omdat we samen met dokters deze vader doorgrond hebben.
        Alstublieft eh mannekes…..
        Ervaringsdeskundige? Waarom breng je mij dan twee bakken bier , de dag nadat mijn laatste vriendinne die je hier uit mijn “kot van dhelle” hebt gejaagd?
        Redens uitvinden en je eigen gestoorde zevers geloven, er in slagen ze mij wijs te maken, en dan zeggen dat ik er mee afkom.
        Zot.
        En tis tevele voor een sorry.
        Ik ben ondertussen voor mijn zoon aan het zoeken voor een kinderpsycholoog , je had dit ook beter gedaan met je kind aan zijn 14 jaar, ipv hem “ant tzeel te jagen”, en bij zijn vrienden terug te brengen.

        Ik blijf kwaad voor de rest van mijn leven, maar ik snap dan ook dat dat mijn probleem is, en de rest niet boeid.

        Toch wou ik dit even van mijn lever smijten.

  5. Beste, mededebatters,
    Mss vragen sommigen zich hier af wat er zich al jaren afspeelt tussen ikzelf en mijn pa.
    Aan mijn 14 jaar hadden wij een zeer heftige ruzie , ik was een jonge knaap en in die jaren negentig weet iederéén dat er d problematieken waren.

    Na die ruzie, werd ik zo boos(het ging om mijn eerste lief)…. (de reactie van mijn ouders waren “als het u niet aanstaat, pak je zak en vertrekt)

    Op die moment rookte ik nog nietw. Om wraak te nemen op mijn vader, besloot ik hem boos te maken door w te gaan gebruiken.

    Omdat ik dus kwaad was en dit te horen kreeg van mijn ouders, heb ik letterlijk mijn rugzak en instrument(bas) meegenomen en naar het gentse getrokken waar enkele oudere vrienden woonden.

    Ik was ongeveer 1 maand daar bij die vrienden
    , op een dag keerde ik terug naar het dorp waar ik woonde omdat ik een rendez vouz had met mijn toenmalig lief , we werden betrapt door een politieagent en Ik werd terug naar huis gebracht.

    De ruzie begon direct terug en is sindsdien nooit terug goedgekomen, ik heb dus dagelijks sinds mijn veertiende tot nu , dat is 25 jaar , ruzie gemaakt met mijn pa, er werden soms heel kwetsende zakens tegen me gezegd door mijn vader(ook over die vrienden die dood zijn, dat ik me maar in de put moest gaan leggen naast hun op het kerkhof).
    Dit meestal wanneer een relatie met een vrouw was verbroken(getuige van een andere persoon was er dan ook niet bij).
    Ook moeide hij zich zodanig in die relatie dat de meeste liefkes wegliepen en er ook gek van werden.
    Alsook de moeder van mijn zoon was het zo beu dat hij hier op mijn thuisadres, 3 jaar dagelijks aan de deur stond , s’ochtends om 9 uur al ; “met een vertelling of verwijt, die mij deed ontploffen” dat ik er gans de dag over zaagde en toen al op mijn 25ste (dit is 13 jaar geleden), en er gans de dag niet goed van liep.
    Ook slaagde hij er in te weten wanneer ik ruzie had met mijn vrouw, mij op te bellen op die moment (dagelijks), of te passeren met zijn auto(7 jaar aan een stuk dagelijks) , wanneer ik het meeste ontplofte over zijn eigenlijke soort van stalkgedrag. (Nen mens zou hem op den duur een stuk in zijn botten gieten iedere dag , om te vluchten uit dit gevoel)

    Ik begon veel te drinken , en heb via binnengaan op spoed op intensieve gelegen 2 maand , en 1 maand op een kamer in het ziekenhuis in Sijsele.
    Ik was bijna dood door een(in mijn gevoel) gecreeërde drankverslaving van mijn vader.
    Aan mijn achtiende werd uit huis gekickt en krag ik terug te horen van mijn ouders dat ze me nooit meer moesten zien, en ik had de ballen niet om me van kant te maken , dus besloot ik me dood te drinken.
    Maar plots kwam de engel in mijn leven, de moeder van mijn zoon…..die me als afval uit de vuilbak heeft gehaald en terug deed leven, echter was ik wel al drankverslaafd.

    Ikzelf had als kind idd een vriendenkring waar af een toe eens enen gepaft werd. In die tijd jaren negentig dus was dit nog 100 maal erger of nu.
    Twee vrienden bezweken en pleegden idd zelfmoord en een derde had een ongeluk met zijn wagen, er werden in het dorp verhalen verteld, echter men weet hoe dat in een dorp is, dat er geroddeld word, ikzelf ben van het gedacht als er iets verteld word over iemand en je wil weten hoe het zit, “ga het die persoon dan zelf es vragen voor je het gelooft”.

    Nu om een lang verhaal eigenlijk wat korter te maken, heb ik gerëageerd op mijn vader zijn reactie, omdat hij mij eigenlijk deed ontsporen, terwijl hij wist dat mijn andere vrienden zich hebben gezelfmoord.

    Het nummer skumic Kin Op, staat mij op het lijf geschreven.
    Ik heb dus echter geen band met mijn vader gehad (tot voor mijn veertien jaar)
    Mijn vader is materieël is een grootgrondbezitter.
    Mijn vader trok dus niet aan mijn zijde. Maar integendeel, dit 25 jaar aan een stuk. Ondanks hij zegt dat hij goed weet wat er gebeurt wanneer iemand lang in de put zit wat er gebeurd.
    Ik ging de spoed binnen met een hartongeluk.
    En mijn moeder zei me toen ik op mijn achtiende toen ik uit huis gekickt werd, dat ik haar zoon niet meer was.

    Ook heeft mijn vader 9 jaar geleden een rechtzaak gespannen, om mijn zoontje weg te halen van bij mij, dit toen ik uitelkaar ging met zijn moeder.
    Dit omdat ik teveel dronk. Ik heb het exclusieve hoederecht over mijn zoontje gewonnen in de rechtbank te gent 9 jaar geleden.
    Ik stopte met drinken en paffen omdat ik niet wou dat mijn zoon zou geplaatst worden, zijn moeder was depressief uit verdriet, en ik als vader nam de taak op mij, om dit destijds op te lossen.
    Toch bleef mijn pa dus voortdoen en voortdurend ruzie met mij maken.

    Dus ik begon te drinken uit verdriet die uit mijn jeugd kwam …..door de ruzies met mijn ouders, en voor die drankverslaving die daar uit voortgekomen was, wou mij mijn vader, mijn zoon nog eens onder zijn hoede nemen

    Je moet je eens proberen voorstellen hoe boos een mens daar om zou worden.

    Diagnose van psychiaters waren, wanneer u pa u boos maakt , ontspoor jij, dit voor de rest van mijn leven, omdat ik zo gereageerd heb en als kind gewoon werd zo te reageren als mijn vader mij boos maakte.
    Er werd mij dus aangeraden de band met mijn ouders te verbreken of het zou nooit niet goed komen met mij.

    VOOR IEDERE DRUG OF ALCOHOLVERSLAVING GELD DEZELFDE METHODE OM ER MEE TE KUNNEN STOPPEN.
    ROOK OF DRINK JE VOOR EEN REDEN EN DIE REDEN WORD NIET OPGELOST ,RAAKT DE VERSLAVING OOK NIET VAN DE KAART.

    IKZELF HEB UIT LIEFDE VOOR MIJN ZOON, EEN VERSLAVING OVERWONNEN,WAS MIJN ZOON NOOIT GEBOREN,EN IK BLEEF RUZIE HEBBEN MET MIJN VADER,WAS IK DOOD GEWEEST.
    WANT VORIGE WEEK NA MAANDEN GEEN CONTACT TE HEBBEN GEHAD MET MIJN VADER, BELDE IK HEM TOCH ES OP OM TE VRAGEN HOE ALLES GING MET MIJN OUDERS, STOND DE DAG ERNA DE AUTO VAN MIJN VADER TERUG VOOR MIJN DEUR.
    DANKZIJ DE WIJZE WOORDEN VAN MIJN HUISDOKTER LAAT U NIET MEER VANGEN LUKT ZIJN METHODE NIET MEER.

    Dank u om mijn levensverhaal te lezen, en dank u om hier aub iets uit te leren.

    Posman Simon

  6. Open VLD kunnen jullie mijn reacties van Posman Simon verwijderen. Mij lukt het niet.
    De reacties werden geplaatst in een moment van onmacht, en het verleden moet niet als oude koeien uit de gracht gehaald worden.
    Iedere mens maakt fouten.
    Indien jullie mij kunnen uitleggen hoe ik de reacties kan verwijderen , mag u me altijd mailen op het adres kingpin2018SP@gmail.com.
    Bij deze mijn excuses bij de mensen die ik hier mee gestoord heb.
    P.S.

  7. Bart Schelfhout en Louis Posman
    Mijn excuses om jullie onderwerp te verstoren.
    Iedere cannabisroker die ik gekend heb maakte het zelfde mee.
    Je probeert het , experimenteerd, je word er rustig van(wat een gemak meebrengt in onze nogal drukke maatschappij).
    Na een tijdje gaat de cannabisgebruiker tamelijk snel in een situatie geraken dat de cannabis bij iedere stres situatie of dip bovengehaald word.
    Op zich is de cannabis niet zo verslavend als alcohol en hard drugs, maar zonder dat de gebruiker het zelf heeft beseft is hij toch de wereld van verslaafde cannabis gebruiker binnengetreden. (ongeveer 1 jaar dagelijks wiet gebruiken)
    Volgend probleem is dat men financieel in zware problemen gaat geraken, cannabis zal denk ik nu momenteel 10 euro per gram kosten, een cannabis gebruiker die “verslaafd” of dagelijks blowed, zit met een dagelijkse kost van 30 euro per dag (3 gram).
    Dit is 900 euro per maand…… Mijn inziens maakt legaliseren van cannabis dus een niet zo slim idee. Mensen komen nu al moeilijk rond iedere maand.
    Bovendien is op den duur iedere verslaafde wietroker bezig tegen zichzelf en vrienden dat ze er eigenlijk wil mee stoppen.
    Door het gene dat ik hiervoor heb uitgelegd.
    Wat wel kan in mijn ogen is de cannabis (als plantaardig product) beter is om te gebruiken voor medicinaal gebruik(vervanger benzo’s, eetlust wekken bij kankerpatiënten enz….)
    Posman Simon

Plaats een reactie